Friday 10 April 2015

MENYUBUR MINAT MEMBACA



Mengikut perangkaan Jabatan Statistik Negara 2008 bahawa kadar literasi atau celik huruf rakyat Malaysia adalah tinggi berbanding negara Asia Tenggara yang lainnya. Berdasarkan kepada statistik tersebut, ia menunjukkan kadar literasi rakyat negara ini yang berumur 15 tahun ke atas ialah 93.2 peratus. Ini merupakan satu kejayaan dan kebanggaan kepada Malaysia. Perkembangan ini mampu memberi impak positif kepada industri dan pasaran buku tempatan dalam memupuk dan menyubur minat membaca yang tinggi di kalangan masyarakat Malaysia. Disamping itu, ia akan menjadi momentum penting kepada tahap literasi negara pada masa hadapan.

Pada Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2012 yang telah berlangsung baru-baru ini, cuba kita perhatikan betapa ramai pengunjung yang terdiri dari peminat dan pencinta buku telah turun membanjiri pesta buku tersebut. Penerbit dan pekedai buku hadir lebih awal untuk mengambil bahagian bagi memasarkan buku masing-masing. Mereka bertungkus lumus sepanjang berlangsungnya acara pesta buku ini. Para penulis juga tidak ketinggalan hadir untuk bertemu peminat-peminat karya mereka sambil mempromosikan buku-buku terbaru mereka. Fenomena ini menampakkan yang industri perbukuan di negara kita semakin pesat berkembang dan mendapat sambutan dari masyarakat awam.

Masyarakat Malaysia umumnya sudah semakin sedar akan kepentingan membaca. Sikap cintakan membaca sudah mula tersemai dan berputik seawal sekolah rendah. Namun begitu, kita perlu menyuburkan lagi sikap suka membaca itu kerana jika tidak dipupuk dan ditiup dengan kobaran semangat, dibimbangi perasaan atau sikap cintakan membaca itu semakin malap lalu terpadam. Kita tidak mahu benih membaca yang baru disemai dan bertunas kecil itu terbantut pembesarannya. Di bawah ini disertakan beberapa tip untuk menyubur dan memotivasikan minat membaca di dalam diri:

Fahami Surah Al-Alaq

Sebagai umat Islam, kita sewajarnya lebih mengetahui dan mengambil manfaat dari perintah Allah swt menerusi surah Al-Alaq. Ayat pertama dari surah itu ialah 'Iqra' yang bermaksud 'Bacalah'. Ramai diantara kita yang membaca kitab al-Quran tanpa bersungguh-sungguh memahami makna dan pengajaran disebalik tafsiran ayat-ayat suci itu. Kita sering terlepas pandang dan malas mengkaji akan hikmah dan kepentingan yang tersurat di dalam kalam Allah swt itu. Kita biarkan orang-orang kafir mengkaji dan mencuri ilmu yang terdapat di dalam kitab suci kita. Lalu mereka mempraktikkan segala ilmu itu dan mengunggulinya. Sedangkan umat Islam, masih ketinggalan dalam pelbagai bidang dan tanpa rasa bersalah membiarkan sahaja orang-orang kafir merampas dan mempraktikkan hikmah-hikmah yang terdapat di dalam kitab Allah swt itu. Oleh itu, mulai sekarang, marilah kita terap dan suburkan budaya IQRA di dalam diri dan keluarga kita.

Sediakan Masa Untuk Membaca

Setiap hari sediakan masa sekurang-kurangnya satu hingga dua jam untuk membaca. Ramai dikalangan masyarakat kita yang menjadikan membaca hanya sekadar aktiviti untuk mengisi masa lapang sahaja. Disebabkan itu mereka lebih gemar membaca jenis bacaan ringan seperti majalah dan tabloid hiburan dengan alasan tidak mahu memberatkan fikiran tanpa mereka sedari yang mereka telah mensia-siakan waktu yang ada. Sedangkan kita sepatutnya menyediakan masa yang tetap untuk membaca kitab-kitab tertentu dan buku-buku ilmiah lainnya. Sediakan jadual pembacaan dan bahagikan masa mengikut genre bacaan buku tersebut. Kitab atau buku yang memerlukan pemahaman yang tinggi perlu dibaca setiap hari dan tidak perlu tergesa-gesa untuk menyudahkannya. Biarlah sedikit pembacaan tetapi kerap dibaca dan yang penting, kita memahami apa yang kita baca lalu mendapat ilmu daripadanya. Untuk bacaan buku-buku ringan seperti genre novel pengisian, motivasi, panduan dan sebagainya kita boleh 'mencuri' membacanya pada masa terluang. Ingat!, membaca bukan sekadar aktiviti untuk mengisi masa lapang tetapi membaca adalah satu keperluan untuk mengecas minda supaya terus menjadi manusia yang berilmu dan maju.

Selalu Menziarahi Penempatan Buku

Biasakan diri dan keluarga untuk selalu berziarah ke perpustakaan, kedai-kedai buku, pesta-pesta buku, ekspo-ekspo buku dan pamiran-pamiran buku. Jadikan acara ini sebagai aktiviti mingguan yang wajib ditunaikan setiap minggu. Apabila sentiasa berada berdekatan timbunan buku, secara tidak langsung ianya akan menjadi terapi bagi minda kita, khususnya pada pencinta-pencinta buku yang sangat gemar menghidu keharuman bau helaian-helaian kertas pada buku-buku baru. Setiap bulan, peruntukkan sejumlah wang dari hasil gajian untuk membeli buku-buku yang diidamkan. Jangan lupa menabung wang untuk pembelian buku di pesta atau pamiran buku yang akan berlangsung dimasa akan datang kerana pada masa itu kita berkesempatan untuk mendapat diskaun tinggi bagi setiap pembelian buku-buku. Di perpustakaan awam yang banyak terdapat di Malaysia ini, kita boleh menjadi ahli dengan hanya membayar yuran tahunan dan meminjam buku-buku yang ada di sana dalam jangka masa yang telah ditetapkan. Walaupun ramai yang mengeluh kerana mereka selalu dihidangkan dengan buku-buku lama, namun itu tidak bermakna yang buku-buku lama tersebut masih tidak relevan untuk dibaca. Malah, dengan membacanya kita dapat mempelajari atau menyingkap cara berfikir penulis pada zaman itu dan ianya merupakan satu pengalaman yang sangat berharga.

Koleksi Tentang Buku & Baca

Setiap manusia pasti mempunyai hobi memiliki koleksi peribadi. Untuk memupuk minat suka membaca, kita haruslah mempunyai koleksi buku-buku yang menceritakan tentang baca, buku dan pencinta buku. Di Malaysia, terbitan buku-buku yang memaparkan tentang dunia perbukuan dan pembacaan amat kurang. Namun begitu, kita boleh memperolehi buku-buku genre ini dari para penerbit buku barat. Tetapi, pastikan terbitan buku genre ini keluaran tempatan telah kita miliki terlebih dahulu. Apabila membaca buku-buku seperti ini, ia bisa menyemarakkan perasaan cintakan buku agar kita rajin membaca. Di era zaman teknologi ini, buku-buku terbitan asing yang bergenre seperti ini mudah ditemui asalkan kita rajin mencari maklumatnya di internit. Selain itu, artikel-artikel tentang baca dan buku juga banyak terdapat di blog-blog para pencinta buku. Bacalah dan jadikan blog-blog seperti ini sebagai pemangkin semangat untuk kita rajin membaca dan beristiqamah dengannya. Disamping itu, jangan lupa untuk memuat turun gambar-gambar tentang gelagat pencinta buku bersama buku-buku koleksi peribadi mereka, gambar-gambar longgokan buku di kedai-kedai buku dan sebagainya. Jadikan gambar-gambar ini sebagai booster untuk kita terus bangkit dan maju dalam mempelopori dunia membaca.

Ikon

Jadikan para ulama, tokoh cendekiawan dan sasterawan sebagai role model untuk memberi inspirasi kepada kita. Mereka merupakan pencinta ilmu dan sangat ketat dalam menjaga masa. Manusia yang berilmu adalah manusia yang banyak membaca, mengkaji, menulis dan mengaplikasikan ilmu mereka itu di dalam kehidupan. Wajar untuk menjadikan mereka sebagai ikon dan bacalah karya-karya mereka kerana dengan membaca karya ilmuan-ilmuan ini, ianya sama seperti kita sedang menadah kitab dihadapan mereka untuk menyelami cara berfikir mereka. 







No comments:

Post a Comment