Friday 10 April 2015

MENYEMAI BENIH MEMBACA



Ayat al-Quran pertama yang Allah swt turunkan kepada Nabi Muhammad saw melalui Jibril as ialah Iqra. Iqra bermaksud ‘Bacalah’. Seruan untuk membaca merupakan arahan langsung dari Allah swt. Umat Islam perlu menjadikan aktiviti membaca ini sebagai satu keperluan dalam hidup. Membaca bukan sekadar dijadikan hobi tetapi ianya merupakan aktiviti wajib yang perlu dilakukan setiap hari kerana dengan membaca umat Islam akan menjadi cerdik, maju, berjaya, disegani dan dijadikan sebagai contoh terbaik kepada orang-orang kafir. Bertepatan dengan kata-kata 'kaum yang membaca adalah kaum yang maju kerana membaca bisa menghadang manusia dari kebodohan', wajar untuk kita semai dan terap budaya cinta membaca di dalam diri dan keluarga kita. 

Sikap suka membaca perlu disemai seawal janin di dalam kandungan ibu lagi. Ibu yang sedang mengandung wajar mengetahui dan belajar tentang psikologi bayi yang ada di dalam kandungan mereka kerana pembawaan sikap dan segala aktiviti ibu semasa mengandung sangat mempengaruhi bayi yang sedang membesar di dalam kandungan. Ibu mengandung disarankan memperbanyak membaca ayat-ayat suci al-Quran dan membaca buku-buku sirah. Selain itu, buku-buku yang berkaitan keibubapaan dan kesihatan juga perlu dijadikan pilihan kerana genre bacaan ini akan memantapkan ilmu pengetahuan bagi persediaan sebelum melahirkan bayi. 

Elakkan dari membaca buku-buku yang kosong pengisian dan hanya membuang masa sahaja. Novel-novel cinta khayalan yang tidak kesampaian akan memberi kesan sedih kepada si ibu lalu dikhuatiri emosi sedih itu akan mempengaruhi bayi dalam kandungan dan kesannya, bayi tersebut akan membesar menjadi kanak-kanak yang sensitif dan cengeng. Pilih buku-buku yang baik dan berunsur motivasi yang boleh menaikkan semangat diri untuk meneguhkan jati diri bayi yang dikandung. 

Setelah bayi lahir dan diawal pembesaran mereka, biasakan membawa mereka ke kedai-kedai buku dan perpustakaan. Dedahkan mereka untuk melihat buku-buku yang berwarna warni dengan ilustrasi yang bersize besar. Suasana dan aktiviti ini akan mempengaruhi memori kanak-kanak untuk cepat mengingat perkara-perkara baik yang telah didedahkan kepada mereka semenjak kecil. Oleh itu, secara tidak langsung, aktiviti membaca yang sihat ini telah disemai secara perlahan dan alami tanpa ada unsur-unsur paksaan. Sesungguhnya anak-anak yang lahir ibarat kain putih. Maka, tugas ibubapa adalah mencorak anak-anak itu mengikut acuan, landasan dan panduan yang telah ditetapkan al-Quran dan sunnah. 

Pendedahan awal akan betapa pentingnya membaca ini lebih berkesan jika ibubapa sendiri sedar akan peri pentingnya perintah Allah swt yang termaktub di dalam surah Al-A'laq ini. Ibubapa dinasihatkan agar selalu membelikan atau menghadiahkan anak-anak dengan buku terutama buku-buku yang mengisahkan sirah Nabi dan Rasul agar anak-anak lebih mengenali diri dan asal usul mereka. Dengan cara ini, sedikit sebanyak boleh memantapkan lagi jati diri mereka dalam mengharungi perjalanan usia yang semakin membesar dan menjadikan Nabi Muhammad saw sebagai role model yang perlu dicintai dan dicontohi. 

Genre pembacaan akan bertukar matang seiring dengan peningkatan usia kanak-kanak itu. Semasa bayi berumur bawah 2 tahun, bacaan yang sesuai adalah buku-buku berhelaian tebal, mempunyai imej bergambar warna-warni dan mempunyai tulisan bersize besar sama ada huruf jawi atau pun rumi. Kanak-kanak perlu diajar membaca al-Quran seawal mungkin dengan mendedahkan mereka dengan surah-surah pendek yang lazim dibaca di dalam solat. Jangan lupa untuk mengajar mereka dengan pelbagai doa yang terdiri dari sunnah-sunnah Nabi saw. Pada usia ini kanak-kanak lebih mudah untuk mengingat segala yang diajar. Oleh itu, ibubapa perlu merebut peluang ini untuk mengisi minda anak-anak dengan ilmu dan pengajaran yang baik mengikut syariat Islam.

Tidak dinafikan, ada diantara kita yang baru menyedari betapa pentingnya membaca setelah mula mendapat pendedahan guru-guru semasa di sekolah dan ada pula yang baru menyedari peri pentingnya membaca setelah umur sudah meningkat lanjut. Sebenarnya, perkara ini tidak menjadi masalah dan masih belum terlambat untuk kita menyemai benih minat membaca dan berusaha untuk mendidik diri mencintai membaca yang merupakan 
perintah Allah swt. Selagi umur masih dikandung badan, selagi itulah ruang dan peluang masih terhampar luas untuk kita berjihad mencari ilmu melalui pembacaan. Paling penting, kita perlu beristiqamah dengan apa yang kita lakukan. Untuk mencintai aktiviti membaca ini, kita perlukan usaha dan keazaman yang sangat tinggi supaya tidak bersikap 'hangat-hangat tahi ayam'. 

Kita perlu mengenal pasti waktu perdana iaitu waktu terbaik dimana ketika itu fikiran kita segar dan boleh membaca dengan berkesan. Apabila kita dapat membaca dengan berkesan, segala maklumat yang terdapat di dalam buku yang kita baca itu akan terpahat atau tersalin kukuh di minda dan kita boleh memanfaatkan apa saja yang kita baca itu dengan mengimbas memori yang tersimpan di dalam kotak minda apabila diperlukan kelak. Lebih baik, jika segala pembacaan yang tercerna di minda, kita jalinkan menjadi idea lalu dilontarkan menjadi tulisan dan disebarkan untuk bacaan umum. Apatah lagi sekarang ini terdapat banyak medium untuk memudahkan kita menyalurkan perkongsian idea dan ilmu untuk manfaat sesama ummah.

Ungkapan 'Anda adalah apa yang anda baca' sangat benar dan mendalam maksudnya. Sebagai umat Islam, kita disarankan untuk memenuhi masa dengan pembacaan yang baik demi untuk mendapat kebaikan di dunia dan akhirat. Oleh itu, wajarlah kita untuk mendahulukan membaca kitab suci al-Quran berserta kitab tafsirnya supaya kita lebih memahami maksudnya. Kemudian dituruti dengan kitab-kitab Hadis berserta kitab syarahnya. Diikuti pula dengan bacaan kitab-kitab Fikah, Fatwa, Tasawuf, Akidah, Sirah & Sejarah, kitab-kitab karya para sahabat, ulama dan tokoh, dakwah, pencerahan, motivasi, panduan, sastera dan novel-novel yang mempunyai pengisian. 

Dengan membaca dan mendahulukan bacaan kitab-kitab yang penting dan utama ini, kita telah memenuhi masa dengan sesuatu yang bermanfaat demi untuk mendapat keredhaan Allah swt. Selain itu, dengan  melazimi membaca kitab-kitab karangan para ulama, kita akan merasa dekat dengan mereka dan dapat menceduk ilmu-ilmu yang terkandung di dalam kitab-kitab itu dan akhirnya ilmu-ilmu yang baik itu boleh digunakan untuk diri kita sendiri lalu disebarkan kepada keluarga dan sesiapa sahaja yang berada disekeliling kita.  





No comments:

Post a Comment