Monday 13 April 2015

ADA APA DENGAN BUKU - SHAHAROM TM SULAIMAN, SURIATI SHAMSUDDIN


Judul: Ada Apa Dengan Buku

Penulis: Shaharom TM Sulaiman dan Suriati Shamsuddin

Penerbit: Utusan Publications

Tahun terbit: 2004

Halaman: 275

Harga: RM 19.00



Pada zaman pemerintahan Khalifah Harun Ar-Rasyid, dikhabarkan khalifah telah mengutus seorang pesuruhnya menjemput seorang ulama untuk "beramah-tamah" pada malam hari. Setibanya pesuruh itu di rumah ulama tersebut, pesuruh itu mendapati ulama tersebut sedang menelaah buku-buku yang berselerakan di sekitarnya. Berkatalah pesuruh itu kepada ulama, "Paduka Amirul Mukminin memanggil tuan." Ulama itu menjawab, "Saya sedang bercakap-cakap dengan sekumpulan alim ulama dan orang pintar. Setelah selesai nanti saya datang." Oleh itu, disampaikanlah pesuruh itu jawapan ulama itu kepada sang khalifah. Khalifah lalu bertanya, "Siapakah gerangan alim ulama dan orang pintar itu?" Pesuruh menjawab, "Sebetulnya saya sendiri tidak melihat seorang jua pun dekatnya." "Kalau demikian panggillah dia, suruh dia datang sekarang bagaimana pun jua!" Perintah khalifah. Setelah ulama itu datang, bertanyalah khalifah, "Siapakah orang pintar yang sedang bercakap-cakap dengan tuan?" Ulama itu menjawab:

"Mereka ialah teman yang tidak bosan-bosannya kita mendengar pembicaraannya. Setia, dapat dipercayai mahupun di balik pembelakangan atau sedang berhadap-hadapan. Apabila kita bersendirian dengan mereka, adalah sebaik-baik katanya menjadi. Penawan hati untuk melenyapkan duka nestapa dan amat menolongku. Mereka jelaskan kepada kita peristiwa yang telah berlalu, mereka cerdaskan akal kita, haluskan pekerti kita dan meninggikan pendapat dan buah fikiran kita. Tidak akan timbul syak wasangka dalam angan-angan kita, ataupun kebimbangan akan perlakuan yang tidak senonoh, atau umpat dan cela, atau perbuatan yang tidak baik. Kalau anda menamakan mereka orang yang telah mati anda tidak akan salah, atau anda menamakan mereka orang yang masih hidup pun anda betul juga." (Shaharom TM Sulaiman, 2003)

Mendengar jawapan itu, mengertilah khalifah yang dimaksudkan dengan orang-orang pintar itu ialah "buku". Oleh itu, tidaklah khalifah marah atas kelambatan ulama itu. 

Al-Jahiz, seorang penjual roti yang cukup mencintai buku dan akhirnya beliau menjadi seorang sasterawan tersohor. Beliau pernah berkata:

"Buku itu diam apabila engkau menghendakinya diam, berbicara apabila engkau menghendakinya berbicara. Ia tidak mengganggu kalau engkau sedang bekerja, tetapi apabila engkau berasa kesepian ia akan menjadi temanmu yang baik. Engkau tidak perlu marah kepadanya dan juga tidak akan berkecil hati. Ia ialah teman yang tidak menipu atau bermuka dua." (Shaharom TM Sulaiman, 2002)

Sementara itu, seorang ahli sufi klasik Islam tersohor, Ibnu Arabi pernah menceritakan ungkapan seorang ulama tentang buku:

"Belum pernah kulihat kebun buah-buahan yang dapat diletakkan di lengan baju, atau taman bunga yang dapat dibawa di pangkuan. Ia dapat mengisahkan tentang orang yang telah meninggal, dan berbicara tentang orang yang masih hidup. Di manakah akan tuan peroleh seorang teman yang belum tidur hanyalah dikala tuan tidur. Apa yang disebutnya hanyalah yang tuan sukai. Ia lebih pandai menyimpan rahsia tuan daripada tuan sendiri. Ia ialah tetangga yang lebih setia kepada tetangganya, teman yang paling jujur, guru yang paling ramah, dan kawan yang paling jauh daripada jemu dan bosan." (Shaharom TM Sulaiman, 2002)

Sekelumit kisah yang dizahirkan di atas, hanyalah serentetan kisah menarik yang terdapat dalam tradisi perbukuan Islam silam, yang cukup memotivasikan kita dengan keunikan buku dan "dunianya" yang mengasyikkan. Dunia buku memang unik, mengasyikkan dan memikat sehingga kita dibuai keceriaan, kesedihan, kegembiraan, bahkan kadangkala kita "menangis" bersamanya sehingga tanpa disedari kita "tenggelam" dalam keasyikan tanpa menyedari waktu terus berjalan. 

Begitulah nikmat "menghadirkan diri" dalam dunia buku. Rasanya, buku dan dunianya benar-benar mengajar kita menghargai masa dan jangan "membunuh" waktu begitu sahaja.




No comments:

Post a Comment