Friday 10 April 2015

INDAHNYA HIDUP DENGAN MEMBACA


Tahukah anda?. Minda yang selalu digunakan untuk membaca akan lebih cerdas dan pintar. Ada orang mengganggap semakin kita banyak membaca dan belajar, otak atau minda akan menjadi sarat dan runsing. Kenyataan ini ternyata salah. Kebenarannya ialah semakin kita banyak membaca dan belajar, sebenarnya kita telah mengaktifkan sel-sel neuron di dalam otak.

Mengikut kajian saintifik, otak kita mempunyai 10 bilion sel neuron dan setiap sel ini disambungkan dengan sinaps yang jumlahnya dianggarkan sebanyak 10 trilion. Semakin banyak kita membaca dan belajar, maka semakin berfungsi otak kita kerana keaktifan sel-sel tersebut. Tetapi jika kita tidak menggunakan otak untuk berfikir dan membiarkannya begitu sahaja, maka otak kita akan diam ( tidak aktif ), pengsan dan lebih buruk lagi akan menjadi lupa atau nyanyuk.

Oleh itu, cara mudah untuk mencetus sinaps dan menghidupkan sel-sel neuron ialah dengan aktiviti membaca. Contohnya di sini, apabila kita membaca, otak akan bekerja untuk memahami dan berusaha untuk menyimpan data di dalam kotak memori agar mengingat apa yang dibaca. Tetapi jika kita tidak berusaha untuk mengarahkan otak untuk mengingat, boleh jadi apa yang kita baca itu akan cepat lupus dari ingatan. Contohnya seperti kita menghafal sesuatu ayat, fakta atau formula, kita berusaha bersungguh-sungguh sambil memberi tumpuan yang sepenuhnya terhadap perkara yang ingin dihafal dan keputusannya kita berjaya menghafal ayat-ayat tersebut. Itu membuktikan, tanpa kita sedari kita telah mengarahkan otak untuk menyimpan data di dalam kotak memori.


Orang yang sering membaca, biasanya mereka tidak memerlukan bacaan ulangan untuk menjadikan mereka mengingat akan isi bacaan tersebut. Ini kerana sinaps yang ada di dalam otak mereka sudah sedia tercetus lalu mempercepatkan lagi sel-sel neuron untuk aktif dan berfungsi. Berbanding dengan orang yang kurang membaca, mereka perlukan ulangan beberapa kali untuk mengingat fakta atau isi bacaan tersebut.

ISTIQAMAH DALAM MEMBACA

Sebagai manusia biasa seringkali kita dilanda perasaan jemu dalam melakukan sesuatu pekerjaan rutin. Begitu juga halnya dengan membaca. Perkara ini merupakan masalah biasa yang dihadapi oleh semua orang. Waima, seorang pencinta buku juga tidak terkecuali dari mengalami situasi demikian. Berbagai ragam manusia yang  boleh kita perhatikan apabila ianya berkaitan dengan buku dan membaca. Ada yang asyik membeli buku tetapi tidak dibaca, ada pula yang yang baru membaca sehelai dua muka surat buku terus berpindah ke buku yang lain, ada pula yang membaca buku secara melompat bab yang diminati sahaja dan bermacam ragam lagi yang semuanya menampakkan sikap membaca yang tidak istiqamah. Di sini disertakan beberapa tip untuk menjadikan diri kita sentiasa berisitiqamah dalam membaca:

Mengetahui Tujuan Membaca

Kita sewajarnya tahu apa tujuan kita membaca. Ada orang yang membaca untuk lulus periksa, ada yang membaca untuk menyelesaikan kajian, ada yang membaca untuk mencari maklumat, ada yang membaca sebagai hobi dan ada juga yang membaca kerana benar-benar cintakan buku dan ilmu. Matlamat membaca sebenarnya ialah untuk memperbanyak pengetahuan, memperluas cara berfikir dan pembuka jalan untuk menggali segala cabang ilmu. Walau apa pun tujuan kita membaca, yang paling penting kita perlu beristiqamah dalam melakukannya.

Bahagi Masa

Sediakan jadual harian dengan melibatkan aktiviti membaca dan menulis. Contohnya, setiap hari luangkan masa selama satu jam untuk membaca dan satu jam untuk menulis atau seminggu untuk membaca dan seminggu untuk menulis. Ikut pada kesesuaian diri masing-masing. Apabila sudah banyak membaca, sudah tentu banyak buah fikiran yang ingin kita luahkan di dalam bentuk tulisan. Ditambah lagi, pada zaman berteknologi moden ini, terdapat banyak medium berkaitan penulisan yang disediakan secara percuma untuk dijadikan wadah mengeluarkan idea dan menunjukkan bakat penulisan.

Cabar Diri

Membaca juga perlu ada 'Dateline'. Cabar diri untuk menetapkan masa dalam menyudahkan apa-apa bacaan buku. Sama ada buku jenis ilmiah, tarbiah, pencerahan, sastera, sejarah, novel dan lain-lain. Jika kita berhemah dalam menetap dan membahagikan masa, tentu sahaja kita dapat membaca banyak buku dan mengulangi semula buku-buku yang telah dibaca dan ianya akan memantapkan lagi pengetahuan dan ingatan terhadap kandungan buku yang kita baca itu.

Pelbagaikan Genre Bacaan

Untuk menjadikan kita terus beristiqamah di dalam membaca, wajarlah jika kita mempelbagaikan genre atau jenis bacaan. Usah membaca sebuah genre sahaja kerana ini akan menyebabkan kita merasa cepat jemu untuk melanjutkan pembacaan pada buku seterusnya. Seimbangkan dan maksimumkan penggunaan otak kiri dan otak kanan dengan menukar genre bacaan supaya minda tidak mudah letih lalu menjadi jemu. Dengan itu, ianya boleh menjadikan kita terus beristiqamah dalam membaca dan menuntut ilmu.

Sediakan Mini Pustaka

Sediakan ruang membaca yang memuatkan mini perpustakaan di rumah. Susun buku-buku yang menjadi koleksi peribadi kita sekeluarga. Jadikan ruang bacaan itu sebagai tempat yang menenangkan fikiran dan apabila perasaan malas membaca bertamu, pandanglah susunan buku-buku itu dan berusaha membelek buku-buku tersebut dengan tujuan untuk memperkemas susun atur buku-buku tersebut. InsyaAllah, hati kita akan terbuka untuk menyelak helaian-helaian buku pada tajuk-tajuk yang menarik dan membacanya semula.

Sentiasa Membawa Buku 

Lazimkan membawa buku ke mana-mana sahaja. Dengan cara itu, kita boleh membaca buku apabila ada masa terluang. Lagi pula, berpindah tempat dan suasana untuk membaca akan mendatangkan pengalaman baru yang menyeronokkan. Bagi pencinta buku, mereka sudah mengenalpasti tempat-tempat yang menjadi kesukaan mereka untuk membaca dan bersunyi-sunyian dengan buku yang mereka sayangi.

Jadikan Diri Ensiklopedia

Cara mudah untuk mengingat apa yang dibaca ialah dengan menyampaikannya melalui tulisan atau perbincangan. Biasakan mengeluar pandangan tentang perkara yang telah kita baca. Tawarkan diri untuk berkongsi ilmu yang kita tahu dan niatkan segala pemberian ilmu itu sebagai amal jariah dan untuk mendapat keredhaan Allah swt. Jadikan persada blog, twitter dan facebook sebagai medium untuk berkongsi ilmu pengetahuan yang telah kita dapat hasil dari pembacaan.

Lawan Perasaan Jemu 

Untuk melawan perasaan jemu terhadap buku dan membaca, jadikan buku sebagai sahabat sejati. Sahabat yang paling baik dan tidak akan melukakan hati. Malah, dengan bersahabat dengannya kita mendapat banyak manfaat. Manfaat dari segi masa, pengalaman dan pengetahuan. Apabila kita menganggap buku adalah sahabat dan membaca adalah cara mengenalnya, maka perasaan jemu terhadap aktiviti membaca tidak akan pernah wujud di dalam diri kita.





No comments:

Post a Comment