Sunday 12 April 2015

BACA DAN MINDA




Tahukah anda?. Minda yang selalu digunakan untuk membaca akan lebih cerdas dan pintar. Tanggapan salah mengenai membaca, semakin banyak membaca dan belajar, otak atau minda seseorang akan serabut lalu menjadi stress. Kenyataan ini amat dangkal. Kebenarannya ialah semakin kita banyak membaca dan belajar, sebenarnya kita telah mengaktifkan atau menghidupkan sel-sel neuron di dalam otak.

Mengikut kajian saintifik, otak kita mempunyai 10 bilion sel neuron dan setiap sel ini disambungkan dengan sinaps yang jumlahnya dianggarkan sebanyak 10 trilion. Semakin banyak kita membaca dan belajar, maka semakin cerdas otak kita kerana keaktifan sel-sel tersebut. Tetapi jika kita tidak mengggunakan otak untuk berfikir secara maksima, maka otak kita akan diam ( tidak aktif ), pengsan dan lebih buruk lagi akan lupa atau nyanyuk.

Oleh itu, cara mudah untuk mencetus sinaps bagi menghidupkan sel-sel neuron ialah dengan mengamalkan membaca dalam rutin harian. Contohnya, apabila kita membaca, otak akan bekerja untuk memahami dan berusaha untuk menyimpan data di dalam kotak memori agar kita ingat apa yang dibaca. Tetapi jika kita tidak berusaha untuk mengarahkan otak untuk mengingat, boleh jadi apa yang kita baca itu akan lupus dari ingatan. Contohnya seperti kita menghafal sesuatu ayat, fakta atau formula, kita berusaha bersungguh-sungguh sambil memberi tumpuan yang sepenuhnya terhadap apa yang ingin kita hafal dan keputusannya kita berjaya menghafal ayat-ayat tersebut. Itu tandanya, tanpa kita sedari kita telah mengarahkan otak untuk menyimpan data di dalam kotak memori.

Orang yang selalu membaca, biasanya mereka tidak perlukan bacaan ulangan untuk menjadikan mereka ingat akan isi bacaan tersebut. Ini kerana, sinaps yang ada di dalam otak mereka sudah sedia tercetus dan mempercepatkan lagi sel-sel neuron untuk aktif dan berfungsi dengan baik. Berbanding dengan orang yang kurang membaca, mereka perlukan ulangan beberapa kali untuk mengingat fakta atau isi bacaan tersebut.



No comments:

Post a Comment